Detta är Sverige!

Det här är Sverige.


Ett land där cancersjuka människor förväntas jobba.
Där studenter antingen måste vara så sjuka att deras liv är fullständigt sabbat för all framtid,
eller helt friska.
En student som är för sjuk för att kunna plugga heltid men för frisk för att inte studera alls
står utanför alla samhällets skyddsnät
och får inget ekonomiskt stöd någonstans ifrån.
Ett land som egentligen har resurser att ta hand om de hemlösa,
men inte är beredda att lägga pengar på att göra det.
Ett land där de som cyklar utan lysen bötfälls,
medans våldtäcktsmän går fria.
Där en man som huggit ner en annan man med 64 knivhugg blir dömd för dråp.
Detta är Sverige:
Jag är sjukskriven, och som student är man då hänvisad till socialförvaltningen för ekonomiskt stöd
(för att överleva och inte kastas ut på gatan, alltså).
När jag ringde för att boka tid till soc i början av juni glömde de bort mig,
och när jag väl fick tag på dem och fick en tid, nästan två veckor senare,
fick jag inte tid förrän den 7 juli.
En månad efter att jag ringt.
Jag frågar handläggaren hur jag ska klara mig utan pengar till 7 juli plus de dagar handläggningen tar,
vem som ska betala mat, hyra, räkningar.
Hon föreslår då att jag ska låna ihop pengar tills dess.
Så jag fick låna av mamma och pappa.
Idag fick jag i ett brev beslutet:
avslag eftersom jag redan lånat pengar.
Så det jag blev uppmanad att göra,
gör alltså att jag inte får något försörjningsstöd vare sig för juni eller juli.
Det är detta som är Sverige.
Man sparkar på dem som ligger.
Myndigheter sparkar på dem som ligger.
Man lurar för att vinna.
Våra myndigheter,
de vi betalar skatt för att de ska finnas,
lurar.
Man snor åt sig, och visar tänderna när man ler.
Man borde ta mig fan bara ta sin säng och dra någon annanstans.
Där politiken och människosynen är mer human.
/LaCinna börjar bli jävligt trött

Kommentarer
Postat av: Annika

Om du flyttar så flyttar vi med!

2010-07-16 @ 10:41:55
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0