Konflikthantering och fredsord

Så här såg det ut i min säng igår:

Jag och Annika har alltid varit rätt bra på att lösa våra konflikter. Vi är ärliga mot varandra och går inte och surar, en metod som fungerar bra för oss även om det några gånger har gått rätt hett till.
Men ibland, lite då och då, reagerar människor på saker utan att man själv haft en tanken på att det fanns något att reagera på. Det tror jag händer alla människor.
För några veckor sedan hände det Annika; jag reagerade på en sak hon sa och hon fattade väl först ingenting. Som det kan bli. Min reaktion på det hon sa? "Du är så jävla neggo!" Jag var ordentligt sur, kan jag tillägga.
Efter en liten diskussion börjar Annika skratta åt ordet "neggo" och undrar vad jag fick det ifrån. Vet ni hur lätt det är att skälla på någon som skrattar? Det är väldigt svårt. Och det var svårt att inte själv undra var jag fick ett sådant fullständigt löjligt ord ifrån.
Jag och Annika pratade om det hela dagen efter, och tog beslutet att så fort vi är irriterad på den andre säger vi bara "neggo!", så vet vi att den andre inte uppskattar det som sägs eller görs just då. Ungefär som S&M-människorna säger "stop"...eller nåt .Samtidigt som det är svårt att inte skratta åt ordet. Och då följdaktligen svårt att bli arg ändå, eftersom hjärnan reagerar positivt på skratt och leenden.
Ett fredsord alltså!
Jag har sedan berättat för några andra kompisar om mitt val av ord, och alla har börjat skratta.
Så jag tänker så här: Alla skulle börja använda ordet "neggo" när det är sura eller arga eller nåt.
Tänk er Obama slå en signal till Bin Laden och säga: "Neggo!" Hur störtar man plan in i Vita Huset efter det?
Eller en självmordsbombare som crashar ett bröllop i Irak, men istället för att utlösa bomben skriker han:
-Era jävla neggon!!!
Och de skriker tillbaka:
-Det är du som är ett neggo!
Sedan har alla fått säga vad de har på hjärtat och dessutom fått sig ett skratt. Så många liv som skulle räddas...
Jag föreslår att ni provar själva, så får ni se.
Det är Nobels Fredspris-varning på det här.
Fy fan vad vi är bra!!! :-D
/LaCinna är både stolt och nöjd

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0