50-årsfest och skattjakt

Idag var jag på ett härligt påkostat 50-årskalas. Det var dessutom två stycken som fyllt 50.
Till förrätt var det tapas med väldigt goda saker.
Till huvudrätt lamm, lax och ko från en gård en mil härifrån (jag kommer inte ihåg vad korasen heter nu bara för det).
Och vin och öl.
Efterrätten var glass, frukt och en kaka som jag alltid kommer ihåg vad den heter men glömt nu. En kaka som bara finns i Skåne, tror jag.
Jag och fyra andra gick på skattjakt.
skattkarta
Det är något som finns på nätet som kallas geocatching som går ut på att man "anmäler" sitt smultronställe eller liknande till en hemsida, ger GPS-koordinaterna, och så gömmer man penna och papper i en burk i en påse någonstans i närheten. Man kan lägga i annat i påsen också, en skatt, om man känner för det.
Så om man är någonstans och känner för att gå på skattjakt, då går man in på hemsidan, skriver in var man är (ort eller stad eller så) och får då ledtrådar till var det finns en skatt någonstans i närheten. Då får man ledtrådar till var skatten är gömd, och en bild så att man vet att man är på ungefär rätt plats.
Sedan är det bara att sätta igång och ge sig ut på skattjakt!
Om man vill kan man på GPS-koordinaterna också, så blir det lite lättare att hitta till den ungefärliga platsen.
Men om man tar något från en skatt måste man lägga dit något annat.
I vilket fall skriver man datum och användarnamnet på lappen.
Det var väldigt roligt!
Skatten var väl gömt bakom en sten i ett hål i väggen på en militärbunker.
Har ni gjort något sådant någon gång?

Nu ska jag sova!
Gonatt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0