Goda moderater, jag vet att de finns. Ändå.

Mitt förakt för den moderata politiken är svart. Och tät. Det står nog tydligt.
Men jag vill göra en sak tydlig:
Att jag föraktar politiken betyder inte nödvändigtvis att jag föraktar människan som röstar på moderaterna.
En av mina absolut bästa vänner är moderat.
Hon är en fantastisk människa och vän.
Kollar man i ett lexikon upp "bästa vännen" är det hennes bild ni finner där.
Hon bryr sig om sina medmänniskor, även de hon inte känner.
Hon lämnar kläder till barnhem i Polen. Direkt till barnhemmen.
Det är det inte alla som ens tänker tanken på att göra. Långt ifrån.
Hon är guld, ren guld!
Jag måste alltså dra slutsatsen att även moderater kan vara jävligt bra människor ;-)
Fast på allvar:
Att rösta på moderaterna innebär inte att man måste anse att moderaterna gör rätt i alla beslut de tar.
Liksom att rösta på vänsterpartiet inte måste innebära att man håller med dem i alla frågor.
Människan, den lilla människan, är inte politiken.
De röstar på det som de, utifrån sitt eget perspektiv, anser vara bäst.
Jag har aldrig levt i min väns liv, jag har aldrig sett den positiva effekten av moderaternas och alliansens politik.
Bara den negativa.
Och jag kommer aldrig, aldrig förstå hennes val av politiskt parti.
Likadant är jag inte säker på att hon kan förstå mitt val.
Hon har heller aldrig levt mitt liv.
Hon är lik förbannat en av mina bästa vänner, en fantastisk vän
och om hon så röstar på moderaterna fem gånger i veckan kommer hon fortsätta vara det om jag får bestämma.
Jag kan och vill inte tänka mig ett liv utan henne.
Jag kan däremot inte låta bli att dra likhetstecken mellan politiken och människan bakom politiken.
De som bestämmer vad partiet står för,
de som skapar reglerna.
De som tar beslut som hjälper eller stjälper människans liv.
Men detta vet jag:
hur slapp sossarnas politik än må ha varit;
de har aldrig gått in för att sparka på liggande.
Moderaterna gör det.
Gång på gång på gång.
Och lämnar dem att dö.
Och med retorik försvarar de allt.
Jag hoppas att de sover gott. För demonerna kommer ta dem en dag.

Kommentarer
Postat av: Annika

Åååå va gullig du är!

Älskar dig :)

2010-09-08 @ 17:34:54
URL: http://bringblingtoeverything.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0